Ekran projekcyjny i projektor do edukacji, jak wybrać?
05.02.2016

Ekran projekcyjny i projektor do edukacji, jak wybrać?

Jak wybrać ekran i projektor do sali szkolnej lub do celów edukacyjnych ? Należy pamiętać, że najlepszym rozwiązaniem jest zakup ekranu i projektora jednocześnie. Jednak jeżeli musimy się zdecydować na zakupy rozłożone w czasie, to zacznijmy od kupna projektora, a potem dopasujmy do niego ekran.

 

Poniżej przedstawiamy pytania, które mają za zadanie zawęzić pole poszukiwań ekranu do minimum, a mianowicie:

 

1. Przede wszystkim należy określić, jakiej wielkości ekran chcemy uzyskać.

Ważnym jest, aby kupując ekran nie kierować się przekonaniem „im większy tym lepszy”,  gdy ekran montuje się w niewielkim pomieszczeniu, a jest zbyt duży, skutkuje to dyskomfortem podczas oglądania, oczywiście działa to również w drugą stronę. Oczom trudno objąć cały ekran, a wrażenia z oglądania w takich warunkach można porównać do siedzenia w pierwszym rzędzie w kinie. Przyjmuje się, że podstawa (szerokość) ekranu powinna wynosić mniej więcej połowę odległości ekranu od widza.

 

2. Kolejną rzeczą jest dobranie formatu ekranu, z wyborem formatu wiąże się również wybór formatu wyświetlanego obrazu przez projektor.

Formaty najczęściej wybierane przez jednostki szkolnictwa to:

 

 

 

 

 

Przed wyborem formatu należy zastanowić się, jakie materiały będą najczęściej wyświetlane na zakupionym ekranie.

 

3. Wysokość ekranu od podłogi

Przyjmuje się, że dla komfortowego, nie męczącego wzroku oglądania, dolna krawędź powierzchni aktywnej ekranu powinna być zawieszona na wysokości mniej więcej 70 -120 cm od podłogi.
Zastosowanie się do tych zaleceń sprawi, że nawet wielogodzinne prezentacje w klasach nie będą uciążliwe dla oczu, zapewniając tym samym komfort oglądania.

 

 

Poniżej przedstawiamy pytania, które mają za zadanie zawęzić pole poszukiwań projektora do minimum, a mianowicie:

 

1. Technologia

  • DLP (najczęściej wybierana) -  Bardziej płynny obraz, lepsza czerń, gorsze nasycenie kolorów, zalecana większa moc lampy w jaśniejszych pomieszczeniach. Największym plusem technologii DLP jest w pełni szczelny system projekcyjny, bez możliwości dostania się do środka jakiegokolwiek pyłu, czy kurzu.
  • LCD - Lepsze kolory w jaśniejszych pomieszczeniach, mniejszy pobór prądu oraz brak "efektu tęczy". Wady to bardziej widoczne piksele, większe gabaryty a także mniejszy kontrast. Otwarta konstrukcja powoduje, iż projektor jest narażony na uszkodzenia z powodu kurzu czy pyłu, wymaga wymiany filtrów częściej od konkurencyjnej technologi.

 

2. Rodzaje ogniskowej / rodzaje projektorów

  • Projektor ze standardową ogniskową: Wykorzystywany w projekcji standardowej z odległości wyliczonej przez kalkulator.
    Najczęściej wybierany: BenQ MX525
  • Projektor z krótką ogniskową: Wykorzystywany w projekcjach z bliskiej odległości z założeniem uzyskania dużego obrazu, idealny do biur, prowadzenia konferencji czy spotkać biznesowych.
    Najczęściej wybierany: BenQ MX806ST
  • Projektor z ultra krótką ogniskową: Wykorzystywany w projekcjach z bardzo bliskiej odległości z założeniem uzyskania bardzo dużego obrazu, w głównej mierze przeznaczony do tablic interaktywnych.
    Najczęściej wybierany: BenQ MX842UST

 

3. Rozdzielczość (najczęściej wybierana)

  • 4:3 - XGA (1024x768)
  • 16:10 - WXGA (1280x800)
  • 16:9 – FullHD (1920x1080)

 

4. Jasność
Jasność lampy liczona jest w jednostkach ANSI lumenów. Dla kin domowych moc ta klasyfikuje się w wartościach od 1000 – 1700 ANSI, częściowo osłonięte pomieszczenia z dochodzącym światłem kontrolowanym 2000 – 2600 ANSI, natomiast dla sal lekcyjnych, auli czy przestrzeni z dużym oświetleniem sztucznym lub słonecznym 2600 ANSI wzwyż ( sala lekcyjna - ok. 3000 ANSI, aula min. 5000 ANSI )

 

5. Kontrast
W przypadku projektorów z zastosowaniem szkolnym, prezentacyjnym kontrast odgrywa mniejszą rolę, ze względu na wyświetlaną treść. Kontrast wzmacnia kolory i czernie, w przypadku prezentacji nie jest to najistotniejszy parametr. Kino domowe wręcz przeciwnie, im większy kontrast, tym lepiej.

 

6. Żywotność Lampy
Każda lampa posiada określoną ilość godzin pracy, które zapewnia producent, czas ten uzależniony jest od danej technologii, rodzaju eksploatacji czy panujących warunków w miejscu pracy projektora.

Warto zwrócić uwagę na długość życia lampy w trybie normalnym i ekonomicznym, bo zakup nowej lampy to kolejny wydatek.

 

7. Odległość projektora od ekranu

Sam wybór ekranu i ustawienie go w odpowiedniej odległości od widza nie gwarantują jeszcze optymalnych warunków do wyświetlania obrazu. Nie da się jednoznacznie określić stałego rozmiaru obrazu z danej odległości dla wszystkich urządzeń. Istnieją projektory krótko-ogniskowe dające duży obraz z niewielkiej odległości, oraz tradycyjne, które dla większego obrazu potrzebują sporego dystansu od ekranu. Aby najlepiej skompletować sprzęt polecamy skorzystać z dostępnych w internecie kalkulatorów projekcji, np. tego: Projector Central

 

8. Montaż projektora

Projektor należy zamontować w taki sposób, by na jego drodze projekcji nie znalazł się żaden obiekt, montując go za pomocą uchwytu na suficie żadna osoba oglądająca.
W zależności od wyboru projektora i jego ogniskowej możemy zastosować uchwyty ścienne jak i sufitowe. Większość z uchwytów ma możliwość regulacji długości ramienia, korekcji pionowej i poziomej samej głowicy tak, by wypełnić w całości powierzchnię projekcyjną.


Poniżej najczęściej wybierane uchwyty projekcyjne :


W razie pytań odnośnie produktów zachęcamy do zapoznania się z Bazą Wiedzy, lub kontaktu z naszymi handlowcami, którzy chętnie udzielą informacji i przygotują dla Państwa ofertę.

kontakt telefoniczny:
Dział projekcyjny (22) 848 15 01
Dział prezentacyjny i biurowy (22) 852 25 71


kontakt e-mail: biuro@abcprezentacji.pl


Nowoczesna i Interaktywna klasa w szkole podstawowej, nie może obyć się bez nowej pomocy naukowej jaką jest tablica interaktywna. Mając do wyboru wielu producentów, marek i technologii, ciężko porównać możliwości i dokonać wyboru odpowiedniego rozwiązania.

Poszukując okazji lub najtańszego rozwiązania zbyt często mamy okazję dokonać zakupu w ?super cenie? niż zakupu ?super urządzenia?. Co za tym wyborem idzie? Z reguły rozwój wypadków jest podobny u wielu użytkowników. W najlepszym z nich tablica interaktywna jest obsługiwana przez jedną osobę w szkole, która potrafi opanować jej ?specyfikę? użytkowania.

Mając na uwadze łatwość korzystania z tablicy interaktywnej na zajęciach szkolnych oraz jej niezawodność, warto sprawdzić stopień wygody i intuicyjności opisywany w ulotkach producenta. Jeśli dojdzie do prezentacji docelowego urządzenia w szkole, możemy dowiedzieć się i sprawdzić jak zadbano o komfort pracy nauczyciela projektując tablicę interaktywną i jak łatwo będzie wykorzystać urządzenia prezentacyjne już obecne w szkole.

Ze względu na różny stopień zaangażowania urządzeń interaktywnych w zajęcia lekcyjne oraz nadal niedostateczną ilość tablic interaktywnych w szkołach, z jednym zestawem pracuje większa grupa uczniów i nauczycieli.

Ten fakt, warto uwzględnić podczas oceny tablicy interaktywnej na prezentacji przed zakupem. Dla większej grupy użytkowników tablicy interaktywnej, warto przewidzieć możliwość maksymalnie intuicyjnego sposobu obsługi . W tym celu warto przyjrzeć się kompletnym zestawom interaktywnym, oferowanym przez producenta tablicy interaktywnej. Może okazać się, że zestaw zintegrowany tablica+projektor jednego producenta posiada porównywalną cenę do zestawu ?kombinowanego? z tablicy interaktywnej, projektora, uchwytów, okablowania, przyłączy etc. a wygoda i łatwość obsługi przeważa na korzyść gotowego rozwiązania.

Zestawy oferowane są ze wszystkimi elementami niezbędnymi do rozpoczęcia pracy, co niezwykle ułatwia prawidłowe kompletowanie zestawu interaktywnego. Czytelna instrukcja pozwala na instalację w klasie bez popełnienia błędów, nawet bez pomocy wykwalifikowanych instalatorów.

W rezultacie otrzymamy zestaw który nie stawia barier użytkownikom, zarówno od strony sprzętowej jak i oprogramowania (które jest oferowane razem z tablicą interaktywną). Cała obsługa i przygotowanie tablicy interaktywnej do zajęć, ograniczy się do jednego przycisku na jej obudowie.

Nowoczesne interaktywne pomoce naukowe, dostępne równolegle z tradycyjnymi podręcznikami są niezwykle ciekawym sposobem przekazywania wiedzy. Wspierane przez interaktywne zestawy edukacyjne, stają się one nowoczesną formą, przemawiającą szybciej i sprawniej do uczniów i słuchaczy.

Tam gdzie tablica interaktywna wykorzystywana jest jako zestaw mobilny, istnieje możliwość regulacji wysokości tablicy tak aby niżsi i wyższy użytkownicy mieli pełny komfort pracy z urządzeniem. Dostępnych jest wiele poziomów regulacji wysokości umożliwiających wygodną pracę na tablicy interaktywnej.

Dodatkowym atutem zwiększającym zarówno bezpieczeństwo jak i komfort pracy jest stabilna podstawa. Oryginalne akcesoria producenta wyposażone są w znakomicie dobrane kółka z hamulcami, bardzo dobrze spisujące się podczas transportu z klasy do klasy. Po ustawieniu tablicy i przygotowaniu jej do pracy hamulce i dodatkowe stabilizatory zapewniają taki sam komfort pracy jak zestawy montowane na ścianie. Źródło: tablice.net.pl